Arkeologiske prosjekter

Skjermdump fra 3D-modell av Karlsruhe på havbunnen. Bildet er farget med dybdedata: havbunnen og nederste del av det lange, smale skipet er blått. Noe over dette er deler av skroget både grønt og gult, mens de høyeste mastene og tårnene er oransje og røde.

Den tyske krysseren Karlsruhe (1927-1940) er funnet utenfor Kristiansand

Den tyske krysseren Karlsruhe (1927-1940) er funnet utenfor Kristiansand

Det siste savnede av de store tyske skipene som ble senket under Operasjon Weserübung er funnet!

En dykker inspiserer enden av en kanon under vann. Kanonen har tilnærmet turkis farge, og er stedvis begrodd med rødbrune flekker. Et hvitt parti på siden av kanonen er også synlig. Kanonen ligger på en steinur under vann. Steinene har rødlig farge, og det er flere sjøstjerner samt en fisk synlige i bildet.

Unikt funn av kanon ved Mandal

Unikt funn av kanon ved Mandal

Mandal dykkerklubb fant under dykking en kanon på 20 meters dyp. Det finnes ingen lignende funn i Norge.

kart.jpg

Se arkeologiske prosjekter på kart

Se arkeologiske prosjekter på kart

Arkeologiske prosjekter utført av Norsk Maritimt Museum, Stavanger Maritime Museum og Bergens sjøfartsmuseum.

12. mai – undersøkelsene på tomten kalt Bispekilen er i gang. Årets feltarbeid i Bjørvika dekker et adskillig mindre område enn fjorårets utgravning på B8a. Håpet i år er bl.a. å finne ut om - og i tilfelle hvordan - bryggene nord og sør for Bispekilen henger sammen.

Bispekilen - en «missing link» i Oslos renessansehavn?

Bispekilen - en «missing link» i Oslos renessansehavn?

Fra og med mai 2020 gjennomfører arkeologer ved Norsk Maritimt Museum en ny utgravning i forbindelse med ombyggingen av Bjørvika i Oslo sentrum. Tomta kalles Bispekilen. Følg prosjektet her.

D/S Norge

D/S Norge

D/S Norge

Kollisjonen som endret sjøsikkerheten i norsk sjøfartshistorie.

Tre arkeologer i gult arbeidstøy og med hvite hjelmer sitter på huk og graver i restene av en trebåt som ligger i gjørme. Båten er delvis fylt med vann. En arkeolog i bakgrunnen spar i leire med spade. I bakgrunnen ses Postgirobygget, SAS-hotellet og kjøreledninger til tog over skinnene på Oslo S. Et bygg under oppføring, omgitt av kraner og anleggsmaskiner, står på andre siden av samme tomt som arkeologene arbeider på.

Arkeologisk undersøkelse Bispevika Syd

Arkeologisk undersøkelse Bispevika Syd

Dykker under vann sager i vrak på sjøbunnen: Arkeolog Elling Utvik Wammer sager ut skiver av hudbord til datering av skipsvraket ved Drengeholmen.

Skipsvraket av «Pelikanen» fra 1697 identifisert

Skipsvraket av «Pelikanen» fra 1697 identifisert

Nye dateringer styrker antakelsen om identiteten til vraket ved Ny-Hellesund!

Utsnitt fra Paul Løwenørns sjøkart nr. 5 over den norske kyst fra ca. 1800, hvor man kan se havnen Svinør avmerket (nr. 35), samt de viktigste seilingsrutene i området.

Marinarkeologi i Agders uthavner 2018

Marinarkeologi i Agders uthavner 2018

Les om prosjektet «Uthavner i verdensklasse»

Røntgenbilde av sverd med langt hjalt. Sverdet er tydelig forvitret og brukket av i den spisse enden.

Middelaldersverdet fra Mengshol i Mjøsa

Middelaldersverdet fra Mengshol i Mjøsa

Nye funn av tohåndssverd er uhyre sjeldne, men i 2018 ble nettopp et slikt sverd funnet på 20 meters dyp i Mjøsa

Ovalt metallskilt funnet på vraket av D/S Octavian, skiltet sier blant annet "Nylands Verksted", "Oslo", "1938".

Funnet av D/S Octavian

Funnet av D/S Octavian

4. juli 2018 ble vraket av D/S Octavian funnet utenfor Virginia i USA. D/S Octavian var et norsk skip bygget på Nylands Verksted i 1938 og eid av Hilmar Rekstens rederi.

Oversiktsbilde av de 3D-printede delene til modellen av Lovundbåten. Små båtdeler i hvit plast ligger spredt ut på et bord.

Rekonstruksjon av Lovundbåten

Rekonstruksjon av Lovundbåten

Rekonstruksjonen av Lovundbåten fra 1400-tallet er i gang på NMM. Følg prosessen her!

Ortofoto basert på fotogrammetri av mjøsjakta Wega. Vraket ses ovenfra. Dekket er nesten helt overgrodd av vegetasjon, mest mose.

Wega - den siste mjøsjakta

Wega - den siste mjøsjakta

Dykker undersøker vrak under vann.

Flisevraket - et middelaldersk byggeprosjekt - i 3D

Flisevraket - et middelaldersk byggeprosjekt - i 3D

Fotogrammetri av det senmiddelalderske Flisevraket ved Selør

Forside til film om båtfunnet Barcode 6: brun trebåt med ett seil, tekst "Båtfunnet Barcode 6".

Barcode 6 - fra seilende skute til arkeologisk objekt

Barcode 6 - fra seilende skute til arkeologisk objekt

I denne animasjonen kan du følge renessanseskuta Barcode 6 fra den seilte på Oslofjorden for 400 år siden, til den ble gjenoppdaget av arkeologene i 2008.

Pappmodell av trebåten Vaterland 1, bygd av båtbygger Lars Stålegård.

Vaterland 1 – rekonstruksjon av en båt fra middelalderen

Vaterland 1 – rekonstruksjon av en båt fra middelalderen

Les om båtvraket Vaterland 1, som er rekonstruert i full skala ved museet.

Skilt under vann som markerer "Lossen" som fredet kulturminne.

Fregatten Lossen

Fregatten Lossen

I fjor var det 300 år siden den dansk-norske fregatten Lossen forliste i orkanen som feide over Nordsjøen julaften 1717.

Digital 3D-modell av det arkeologiske skipsfunnet Barcode 2.

Gamle båter seiler igjen - i 3D

Gamle båter seiler igjen - i 3D

Å se arkeologiske skipsfunn seile igjen er ikke hverdagskost, selv for maritime arkeologer. Norsk Maritimt Museum har nå fått muligheten til å gjøre nettopp det.

Ni kuler på en overflate, i bakgrunnen utsikt over ei bukt.

Funn av muskettkuler fra Den store nordiske krig

Funn av muskettkuler fra Den store nordiske krig

Ved metallsøking under vann i Moss er det blitt funnet et femtitalls antall muskettkuler. Les mer om funnet her.

Arkeolog kledd i gult undersøker vassdrag.

Vassdragsundersøkelser

Vassdragsundersøkelser

Lær mer om undersøkelsene i vassdragene i innlandet i Sør-Norge.

Arkeologene graver, Bjørvika og byen i bakgrunnen.

Oslo

Oslo

Lær mer om de store arkeologiske utgravningene i Oslos gamle havneområder