D/S Norge

Kollisjonen mellom D/S Norge og D/S Bergen endret sjøsikkerheten i moderne sjøfartshistorie.

Kollisjonen mellom D/S Norge og D/S Bergen natten til 10. september 1855 er en milepæl i norsk moderne sjøfartshistorie. Den nye hjuldamperen D/S Norge sank og tok med seg mange menneskeliv i dypet. Sjøsikkerhet generelt, og ved passasjertrafikk spesielt, i maskinkraftens tidsalder kom på den politiske dagsorden.

Museet har i flere år søkt etter vraket av D/S Norge uten resultat. Så kom det inn melding om vrakfunn fra det nederlandske surveyselskapet Fugro, som hadde gjort en sjøbunnskartlegging med sonar for det amerikanske sjøkabelselskapet Subcom. De meldte om et vrak på 170 meters dyp. Etter å ha studert dataene konkluderte vi med at dette kunne være D/S Norge.

Vi henvendte oss til SubseaX og Saastad ROV om mulighetene for å teste en ny måte å formidle maritim arkeologi på og ble møtt med stor entusiasme. Ideen om en direkteoverført operasjon med fjernstyrt undervannsbåt settes nå ut i livet. 

I et pionerprosjekt som dette kan mye gå galt. Muligheten for å gi publikum ny innsikt i hvordan vi arbeider veier imidlertid tyngre enn risikoen.

Takk til SubseaX og Saastad ROV for betydelige bidrag med egne ressurser. Takk også til Riksantikvaren for finansiell bistand.

Livesending fra 170 meters dyp!

Kom til Norsk maritimt museum torsdag 9. mai kl. 13:00 og få med deg livesendingen av den første undersøkelsen av vraket som ligger på 170 meters dyp. Du kan også følge oss direkte på museets youtubekanal.