Bispevika 19 ble opprinnelig bygd med klink-teknikk, men på et tidspunkt har skipet blitt fullstendig bygd om med et ytre lag av kravellbord. Tidsperioden det stammer fra er kjent for invensjon innenfor båtbygging, og reiser i inn- og utland har gitt innsikt i ulike båtbyggingsteknikker. Sannsynligvis ble flere båter bygd om på denne tiden som følge av et økende behov for transport av varer, men fremgangsmetodene for ombyggingen ser ut til å ha variert. Vi har enkelte eksempler på dette fra tidligere utgravninger, men på grunn av svært god bevaringsgrad og stor detaljrikdom gir Bispevika 19 en unik mulighet til å studere dette nærmere.
Hvor båten opprinnelig ble bygd og hvor ombyggingen har skjedd vet vi foreløpig ikke, men det er bare et par av flere spørsmål vi ønsker å få svar på. Det vi vet er at Bispevika 19 har hatt lang fartstid før det ble satt igjen i havnen i Bjørvika der det det har ligget, dekket med leire, i rundt fire hundre år.
Bispevika 19 er et skip med mange historier, og dette er en kort historie om utgravningen av skipet sett fra oven (Foto og regi: Kristina Steen).