8. juni 2024 åpnet museet på Lovund. Det driftes av Helgeland Museum, som er en sammenslutning av flere museer i regionen. Lovund er ei øy i Lurøy kommune, Nordland fylke. Lovundbåten, som er datert til cirka 1460 ble utgravd i 2017, og en rekonstruksjon i form av en modell ble bygd i 2019.
Forprosjektet 2016
I 2016 ble det gjennomført et forprosjekt. Dette hadde til hensikt å vurdere funnets verdi som utstillingsobjekt og bevaringsgrad, samt å ha et godt grunnlag for å utarbeide en prosjektplan med forskningsrettede problemstillinger, metodespørsmål og budsjetter. Det ble utarbeidet en rapport fra undersøkelsen.
Utgravningen 2017
Utgravningen ble gjennomført i perioden 2. juni til 14. juni. Metode og gjennomføring er beskrevet i rapport fra 2024. Utgravningen ble gjennomført ‘tørt’ ved at bukta ved Hamnholmen ble tømt for vann ved hjelp av pumper og tett mur.
Etterarbeid og konservering
Et viktig mål for prosjektet var at etterarbeid (1:1-dokumentasjon) av båtdelene samt konservering skulle skje på øya. Båten ble tegnet i 1:1, digital, ved bruk av FARO-arm og Rhino-software. Båtmaterialet var i relativt dårlig bevaringsmessig tilstand og vi ønsket derfor ikke å transportere det unødig.
Etter endt dokumentasjon (2018) ble båten konservert ved bruk av PEG (polyetylenglykol). For å oppnå et tilfredsstillende resultat avsluttes gjerne PEG-behandling ved frysetørring, helst i vakuumtank. En slik tank var ikke mulig å få til Lovund og vi frysetørret derfor materialet i frysekontainer ved atmosfærisk trykk.
Etter et par år i frysecontaineren måtte man fastslå at tørkeprosessen gikk langsommere enn ønsket. Fryseprosessen ville ha måttet pågå i flere år til, under eksisterende forhold, for å oppnå stabil utstillingstilstand.
Det ble derfor besluttet å transportere alle delene til Oslo i frysebil, hvor de umiddelbart ble plassert i to vakuumfrysetørrere som gikk parallelt. Den resterende tørketiden ble dermed kortet ned til omtrent et halvår.
Rekonstruksjon av båten: modellbygging
I 2018-2019 ble det bygd en modell i skala 1 til 5 av båten, basert på den digitale dokumentasjonen. Det var Christian Rodum ved NMM som stod for dette arbeidet. Denne modellen ligger til grunn for båtens mål og form som den siden har fått i utstillingen på Lovund. Modellen ble siden digitalisert og brukt til å beregne båtens deplasement og stabilitet.
Mer om modellbyggingen her: Rekonstruksjon av Lovundbåten - Norsk Maritimt Museum
Rekonstruksjon av båten i museet
I januar 2024 var tømmeret ferdig frysetørket, og returnert til Lovund. Her ventet et nytt museumsbygg og ei stålkrybbe spesialdesignet for å ta imot båtdelene.
Krybba er designet og produsert av Kunstsmed Steven Carpenter og Verksmia i samarbeid med oss. Den er basert på pappmodellen, og gir støtte for de svært fragmentarisk bevarte båtdelene.
Monteringen skjedde som et samarbeid mellom konservatorer og arkeologer fra NMM, ansatte fra Helgeland Museum og Interessegruppa. Steven Carpenter, som utviklet monteringsløsningen, var også en nøkkelperson i dette kompliserte arbeidet.
Museet på Lovund er unikt. Det viser det eneste komplette utstilte skipsvraket fra middelalderen i Norge. Sammen med andre gjenstander funnet i båten forteller den en viktig historie om transport og handel mellom Nord-Norge og Bergen på 1400-tallet.
Kilder:
Wickler, S. (2016). Medieval shipwrecks from North Norway and their contribution to understanding maritime interaction and trade. International Journal of Nautical Archaeology, 45(1), 59–76. https://doi.org/10.1111/1095-9270.12146
Falck, T., & Wickler, S. (2017). Lovundbåten—Nord-Norges eneste bevarte middelalderfartøy. Mennesket og Havet. Årbok for Norsk Maritimt Museum 2016., 55–61.
Wickler, S., & Falck, T. (2020). The Social Context of Boats and Maritime Trade in Late Medieval Norway: Case Studies From Northern and Southern Peripheries. Shared Heritage: Proceedings of the Sixth International Congress for Underwater Archaeology., 49–59. https://doi.org/DOI: 10.2307/jj.15135879.12