Skipet
Store Andreas hadde en gallionsfigur som forestilte en mann med muskuløse armer og stivt, stirrende blikk. Antagelig apostelen Andreas, en av Jesus sine disipler. Fartøyet ble bygget som handelsskip og hadde fire kanoner. Skipet var hele Fredrikstads stolthet ettersom det var det største skipet i byen. Når skipet kom seilende opp Glomma stimlet folk sammen for å ta skipet i øyensyn og for å høre nytt om den spennende ferden skipet hadde vært med på. På høyde med festningen salutterte skipet og fikk tilsvar på 21 skudd. Kun Store Andres fikk så mange skudd til hilsen. Etter at lasten kom i land, ble det arrangert fest om bord på skipet til langt på natt.
Slavehandel
Store Andreas hadde en lang biografi, skipet ble 83 år gammelt. Antagelig har det bygget seg opp en samling skrøner opp gjennom tiden, kanskje med en kjerne av sannhet. En av historiene går ut på at Store Andreas ble benyttet som slaveskip. Dette kan godt stemme, enten ved at skipet hadde slaver om bord eller ble benyttet som et forsyningsskip til de Dansk-norske St. Croix i Karibien. Slavehandelen ble offisielt planlagt avskaffet 1803 og fikk et oppsving inn mot forbudet. Det var fortsatt lov med slaver på koloniene, det var kun slavefarten som ble avskaffet.
Fransk revolusjon
Store Andreas skulle i 1799 ha anløpt Le Havre i Frankrike. Terroren under revolusjonen resulterte blant annet i at mange adelige flyktet landet. Visstnok skulle mange kister ha blitt tatt om bord på Store Andreas. Kistene skjulte adelige, mens de små kistene inneholdt gull og sølv. Om natten da skipet hadde kommet ut i rom sjø ble kistene kastet på sjøen, men kapteinen beholdt de små med skattene. Denne historien høres ikke veldig troverdig ut. Hadde det ikke vært mer sannsynlig at de adelige hadde hatt med seg verdiene i sine egne kister og uansett ville ha sikret seg mot en slik forbrytelse? Det kan likevel hende at Store Andreas gikk innom Le Havre i tiden rundt 1799. Frankrike ble styrt av det såkalte direktoriet bestående av fem menn fra 1795 til Napoleons statskupp i 1799. Historien om de adelige og kistene virker langt mindre plausibel enn den om slavehandelen.
Fra trelasthandel til St. Hansbål
Etter de angivelige hendelsene i Le Havre i 1799 skiftet skipet eier og ble satt inn i trelasthandel mellom Østersjøen og Nord-Amerika. Å seile med planker og tømmer fra USA og Canada til Østersjøen tok lang tid, men Store Andreas hadde flere slike vellykkede seilaser. I 1863 var skipet såpass utrangert at det ble lagt i opplag i Glomma. To år seinere ble skipet tauet ut av et dampskip. Store Andreas ble lastet med sagflis. Masser av mennesker samlet seg blant holmer og skjær for å se det spektakulære St. Hansbålet. Restene av skipet ble liggende og sundet heter i dag Andreassundet. Vraket ligger der fremdeles og er et fredet kulturminne.