Hopp til hovedinnhold

Praktisk informasjon vedrørende leie av selskapslokaler

Leie av lokaler ved Norsk Maritimt Museum
E-post: booking@marmuseum.no
Telefon: 24 11 41 50

Hvor tidlig bør lokalet bookes?

  • Det er lurt å være tidlig ute med booking av lokalet. Dette gjelder særlig ved bry lup, konfirmasjon, julebord og sommerfest, da det ofte er mange som skal feire i samme tidsrom.
  • Populære datoer for bryllup og konfirmasjon kan bli booket over et år i forkant.
  • Kurs og seminar bør bookes minst to måneder før.
  • Ta gjerne kontakt selv om dere er litt sent ute. Vi prøver å finne gode løsninger, selv på kort varsel.

Er det mulig å leie lokaler i fellesferien og helligdager?

  • Nei, vi holder stengt hele juli måned, samt helligdager for alt av utleie til arrangementer.

Hvordan foregår betalingen?

  • Når dato for arrangementet er fastsatt, og reservasjonen er bekreftet av dere, sender vi faktura for leiebeløpet.
  • Lokalet anses ikke som booket før leiebeløpet er innbetalt.
  • Vi fakturerer for hele leiebeløpet i forkant av arrangementet, og faktura må være betalt før lokalene tas i bruk.
  • Unntaket er seminarer og konferanser der vi fakturerer etter gjennomførelse.
  • Faktura utstedes fra Norsk Folkemuseum, avd. Norsk Maritimt Museum, og et fakturagebyr på 50 NOK tilkommer.

Hva skjer hvis arrangementet avlyses?

  • Ved en eventuell avbestilling, refunderes leiebeløpet i henhold til hvilket arrangement som er avtalt.
  • Merk at avbestillingsfrist varierer avhengig av typen arrangement.
  • Ved avbestilling innen fristen, vil innbetalt leie refunderes.
  • Ved senere avbestilling vil leie ikke refunderes.
Arrangement Avbestillingsfrist
Bryllup 12 måneder
Konfirmasjon 6 måneder
Selskap / firmafest / firmamiddag 3 måneder
Mottakelse 2 måneder
Dåp / navnefest / minnemarkering 1 måned
Seminar / konferanse 8 uker
  • Ved seminar / konferanse fakturerer vi etter gjennomførelse. Det tilkommer et gebyr på 5.000 NOK dersom det avbestilles mindre enn 8 uker før arrangementsdato.

Hva er inkludert i leiebeløpet?

  • Når dere leier selskapslokale er rigg, hvite damaskduker, damaskservietter, elektriske lys og telysholdere inkludert.
  • Til større arrangementer inngår salen Triton som har egen terrasse på sørsiden.
  • Salen er meget godt egnet til mottakelse med velkomstdrink, og til kaffe og kaker senere på kvelden. 

Teknisk utstyr: 

  • Det er trådløst nettverk i hele huset, og lydanlegg, lerret og projektor i selve Røylen som kan brukes gratis.
  • Vi anbefaler å bruke bærbar PC med HDMI til prosjektor.
  • Om man ikke har bærbar PC med HDMI, må man ta med eget egnet utstyr, samt egen overgang til HDMI.
  • Vi tilbyr ikke teknisk support på dagen, så gjester har ansvar for å betjene vårt utstyr selv.
  • Vi har en enkel brukermanual som viser hvordan utstyret betjenes som sendes ut på forespørsel.
  • Vask av lokalet tar vi oss av.

Hva er ikke inkludert i leiebeløpet?

  • Blomsterdekorasjoner på bordene er ikke inkludert, men FoodOccasion kan være behjelpelige med dette.
  • Eventuelt kan blomster bestilles fra egen leverandør med levering til museet, eller dere kan ta med egne blomster gitt at de er klare til å settes rett på bordet.
  • Dere må selv ta med vaser eller beholdere til blomsterdekorasjonene.

Er lokalene tilrettelagt for bevegelseshemmede?

  • Ja, alle våre områder er tilrettelagt for adkomst med rullestol.

Kan menyer tilpasses for allergier?

  • Ja, dette avtales direkte med FoodOccasion.

Kan vi ta med egen mat eller drikke?

  • Nei, det er ikke tillatt med egen mat eller drikke.
  • Mat og drikke må kjøpes gjennom FoodOccasion.
  • Vær oppmerksom på at FoodOccasion har egne avbestillingsfrister og gebyrer.

Hvem står for organisering og sikkerhet?

  • Det må være personale fra FoodOccasion til stede under hele arrangementet.
  • Museet er tilknyttet Zone Security, og FoodOccasion kan tilkalle vekter ved behov.

Hvordan håndteres bar og drikke etter maten?

  • Vertskapet kan velge å betale all drikke for gjestene og bli fakturert etter forbruk, eller gjestene kan betale for drikke selv.
  • Det kan også tilrettelegges for en kombinasjon, med bonger og deretter kortbetaling.
  • FoodOccasion har løsninger for kortbetaling.

Hva er tillatt i forhold til pynting?

  • Det er ikke tillatt å feste ting i vegger/tak eller lignende.
  • Det er ikke lov å flytte på museets gjenstander som er i lokalet, dette gjelder alt fra monitorer til veggpynt.
  • Det er ikke lov å feste ting på fasaden av bygget.
  • Det er ikke tillat med konfettikanon eller levende lys.
  • Er dere så uheldig å påføre skader på bygninger eller interiør plikter leietaker å betale erstatning - beløpet settes skjønnsmessig ut ifra omfanget av skaden.
  • Alt medbrakt musikkutstyr og dekorasjoner må rigges ned samme dag/kveld som arrangementet foregår, med mindre noe annet er avtalt med FoocOccasion.
  • Hvis dere ønsker å levere pynt i forkant, kan vi være behjelpelige med å ta imot dette, slik at det er lett tilgjengelig på selve arrangements dagen. 

Hvor lenge har vi lokalet og hvor lenge kan vi holde på?

  • Dette avhenger av typen arrangement. Dere får lokalet på selve dagen dere leier fra museet åpner.
  • Seminarer foregår normalt mellom kl. 09:00 og kl. 16:00, med rom for en viss grad av fleksibilitet.
  • Ved dåp og konfirmasjon avsluttes arrangementet senest kl. 22:00.
  • Ved bryllup og firmafest må kvelden avsluttes i Røylen kl. 02:30, og alle gjester må være ute senest kl. 03.00.
  • Tidsrammer må avtales med FoodOccasion i forkant.

Kan seminarer avsluttes med middag på kvelden?

  • Ja, men da trenger vi 1,5 - 2 timer for å rigge om lokalet. I denne perioden må deltakerne forlate lokalet.
  • Det er mulig å bestille omvisning ved et av museene i området for denne perioden, enten ved Norsk Maritimt Museum, Frammuseet eller Kon-Tiki Museet.
  • Alle museene ligger under fem minutters gange fra Røylen.
  • Etter omvisning kan det serveres en ​aperitiff i Triton, etter avtale med FoodOccasion.
  • Kvelden må avsluttes i henhold til de rammer som er beskrevet over.

Hvordan kommer vi oss til dere på dagtid?

  • Norsk Maritimt Museum ligger ytterst på Bygdøynes, med adresse Bygdøynesveien 37.
  • Buss nummer 30 mot Bygdøy kjører via Bygdøynes på dagtid.
  • For å komme seg til Bygdøynes med bil, sykkel eller til fots, følg E18 eller Bygdøy Allé og ta av mot Bygdøy i rundkjøringen nær Skøyen. Følg skiltingen til Norsk Maritimt Museum.

Er det parkeringsplasser i nærheten?

  • Det er kommunal og privat parkering (mot avgift) på området, og ledige parkeringsplasser rett utenfor lokalet kan benyttes av leietakere på leiedatoen (gjelder ikke reserverte plasser).
  • Sykkelparkering er til høyre for inngangen til lokalet.

Hvordan er transporten inn til sentrum på kveldstid?

  • På kveldstid går det kun buss fra stoppestedet Fredriksborg, som ligger ca. 10 minutters gange fra museet.
  • Siste buss derfra i retning Oslo sentrum går kl. 00:16 på hverdager.
  • Fredag og lørdag går det i tillegg nattbuss hvert 30. minutt.
  • Skøyen stasjon ligger ca. 5 minutter unna med bil.

Er det mulig å ta båt til og fra Bygdøynes?

  • Ja, mellom mars og oktober går Bygdøyfergen mellom Rådhuskaien og Bygdøynes.
  • For mer informasjon, priser og avgangstider se Båtservice Sightseeing AS.

Er det mulig å bestille båt?

  • Ja, sammen med vår samarbeidspartner Båtservice Sightseeing AS kan vi tilby leie av sightseeingbåt fra april til oktober.
  • Båtens kapasitet er på maks 100 personer.
Museum24:Portal - 2024.11.12
Grunnstilsett-versjon: 2