Hopp til hovedinnhold

Dampskip i Tyrifjorden - "Gjeddevraket"

Ved Vikersund i Tyrifjorden undersøkte arkeloger fra Norsk Maritimt Museum nylig en melding om skipsfunn. Vraket viste seg å være et dampskip med klinkede jerrnplater og propell. Skipet ser ut til å ha gått ned i fortøyning på en grunne i fjorden og har nok vært en del av den omfattende fløtinga av tømmer. Og som en bonus bor det ei gjedde på vraket!

  • NMM

Skipet

Norsk Maritimt Museum reiste nylig til Vikersund og Tyrifjorden for å undersøke en melding om et vrak. Vraket viste seg å være et fredet kulturminne, et dampskip bygget med stålplater og festet med bolter av jern. Fartøyet var propelldrevet og antagelig bygget i en periode mellom 1860-1900.

Sannsynligvis har skipet vært en del av tømmerfløtingen på Tyrifjorden. Skipet sank i fortøyning ved et lite skjær og ligger like under overflaten. I Vikersund kalles området dampskipsbryggen, men vraket ligger nå utenfor en liten badebrygge. På bildet under ser man dampkjelen som står midt i vraket.

Vraket er lagt inn i Riksantikvarens database over kulturminner Askeladden med ID 144250 og er fredet etter kulturminneloven.

  • Dampkjele
    Dampkjele Kristian Løseth/ NMM

Dampskip

Båtbyggere hadde i århundrer bygget i treverk, men med de nye dampbåtene i jern ble man nødt til å tenke annerledes. Jernplaten ble formet mens jernet var varmt og når det kjølnet kunne ikke platene bøyes og bendes slik man kan med treverk. Det ble derfor nødvendig med gode og nøyaktige utregninger og målinger.

Også på sjøen artet livet seg langt annerledes ettersom fartøyene i langt større grad enn tidligere kunne gå opp mot vinden og mot bølgene. For ikke å snakke om vindstille vær da seilskutene ikke kunne manøvrere i det hele tatt.

Et kanskje litt overraskende trekk ved dampskipene var at de var ganske stillegående sammenlignet med den senere forbrenningsmotoren. Faktisk foretrakk hvalfangere slike stillegående dampskip for ikke å skremme opp hval opp til 1950-tallet.

På maleriet under, av William Turner (1775-1851), ser man en hjuldamper som sleper et gammelt engelsk krigsskip fra Napoleonskrigen til opphugging. Maleriet kan tolkes som et symbol på morgengry for ingeniørene og industrialiseringen. Eller kanskje en solnedgang for sjøhelten og opplysningstiden? Du kan lese mer om maleriet på The National Gallery

  • William Turner (1775-1851) The Fighting Temeraire tugged to her last Berth to be broken up 1838. (Fra Wikimedia Commons)
    William Turner (1775-1851) The Fighting Temeraire tugged to her last Berth to be broken up 1838. (Fra Wikimedia Commons)

Og gjedda?

Joda, på det omkring 16 meter lange vraket bor det ei gjedde. Fisken ble filmet under undersøkelsene av fartøyet finner du nedenfor. Kanskje gjemmer den seg blant jernplatene for å få tak i en godbit som måtte komme svømmende.

Se på Youtube.

Museum24:Portal - 2024.10.30
Grunnstilsett-versjon: 2