Paulsenkaia B1, B4 og B5

• En arkeolog framrenser treverk med krafse under Senketunnelprosjektet.
    En arkeolog framrenser treverk med krafse under Senketunnelprosjektet. Norsk Maritimt Museum/Terje Enerstvedt

På 17-1800-tallet hadde Bjørvika stor økonomisk betydning som utskipningshavn for internasjonal trelasthandel. Som et ledd i å skaffe ytterligere lagringsplass til treverk, ble det foretatt en større landvinningsprosess i første halvdel av 1800-tallet som omfatter tomtene B1, B4 og B5. De arkeologiske undersøkelser på de tre tomtene pågikk i 2016 og 2017.

Funnene på tomtene er hovedsakelig tilknyttet landvinningen og den tidlige bruken av de nyetablerte trelasttomtene. Som en del av utfyllingen ble det stedvis benyttet større mengder ballastmasser og alunskifer. På B4 ble det dokumentert utstikker som var brukt i sammenheng med utfyllingen av en del av tomten med brent alunskifer. Fyllskjermer indikerer at deler av tomten var utvist som ballastplasser og at utfyllingen skjedde ved ballastdumping direkte fra skip, eller lasteprammer.

Museum24:Portal - 2024.10.08