I «jobbetiden» under 1. verdenskrig hadde hun skiftende norske eiere. Hun overlevde den tyske u-båtkrigen, men ble i 1921 kjøpt av svensk reder og døpt «Svanen», fikk motor og gikk som lasteskip til begynnelsen av 1960-årene.
I 1965 ble «Svanen» kjøpt tilbake til Norge som fartøyvernprosjekt, og ble igjen rigget som skonnert, for å seile som trenings- og skoleskip.
I 1973 ble skipet donert til Norsk Sjøfartsmuseum, og har siden seilt som «seilende leirskole» i sommersesongen.
«Svanen» representerer de siste mellomstore seilførende lastedragerne som dels gikk i kystfart, og dels i fart på Nord- og Østersjøen.
Hun er det eneste bevarte tremastede skipet fra den norske handelsflåten. «Svanen» er både et flytende kulturminne av stor nasjonal betydning, en viktig formidlingsarena for museet og et kontinuerlig sosialpedagogisk prosjekt.
TEKNISK DATA
Type: Slettoppet skonnert
Kjenningsignal: LKXK
Byggeår: 1916
Byggested: J. Ring Andersens verft, Svendborg, Danmark
Lengde: LOA 98,40 fot (29,29 m)
Største bredde: 22,45 fot (6,84 m)
Tonnasje: 102 brutto registertonn (BRT)
Seilareal: 375 m2
Motor: Volvo Penta TAMD 122 A (400 hk)
Sertifikater: Fartssertifikat, stor kystfart, opplæringsfartøy
Mannskap
Skipper
Bestmann