Gamle båter seiler igjen - i 3D

Å se arkeologiske skipsfunn seile igjen er ikke hverdagskost, selv for maritime arkeologer. Norsk Maritimt Museum har nå fått muligheten til å gjøre nettopp det, takket være Orca3D Marine CFD (computational fluid dynamics) simulation, en software utviklet av Orca3D og Simerics. CFD lar oss analysere hvordan et fartøy beveger seg på vannet, og vil til å begynne med bli brukt på båtene funnet i Bjørvika i Oslo.

• Digital 3D-modell av det arkeologiske skipsfunnet Barcode 2.
    Digital 3D-modell av det arkeologiske skipsfunnet Barcode 2. Snart kan vi se hvordan hun seiler, digitalt! Norsk Maritimt Museum

Museets Dokulab og BåtLab’en har samarbeidet om flere rekonstruksjoner av disse båtene allerede, et arbeid som har resultert i ni modeller i skala 1:10 og 1:5, samt to fullskalarekonstruksjoner (en tredje bygges i skrivende stund). Til nå har imidlertid den kostbare og tidskrevende prosessen med å bygge og seile en fullskalarekonstruksjon vært den eneste måten for oss å teste et fartøys seilegenskaper. Med Orca3D Marine CFD får vi nå mulighet til å gjøre lignende tester på våre digitale 3D-modeller. NMM er takknemlig overfor Orca3D og Simerics for muligheten til å teste våre arkeologiske rekonstruksjoner på denne måten, og vi ser frem til å kunne dele resultatene når vi har kommet i gang.

Pressemelding fra Simerics

Kontakt: