Johan Anker

Mer enn noen annen enkeltperson bidro båtkonstruktøren og seileren Johan Anker (1871-1940) til å markere Norge som seilnasjon og gjøre norske båter berømte i denne perioden. Anker begynte tidlig med båtkonstruksjon og tegnet sin første båt, Fri , bare 17 år gammel. Han gjorde seg internasjonalt bemerket som seiler og konstruktør i 1905 da han vant Kattegatpokalen med sin egenkonstruerte Brand 2. Samme år inngikk han kompaniskap med båtbyggeren og konstruktøren Christian Jensen, og Jensens Båtbyggeri i Vollen ble til Anker & Jensen. 

Anker var en pioner i å tolke målereglene, hans konstruksjoner fikk raskt anerkjennelse både nasjonalt og internasjonalt. Anker ble kjent for vakre, velseilende båter. Han var en forkjemper for R-reglene og gjorde seg spesielt bemerket med store R-båter, som lenge var nærmest uslåelige i regatta. Under forhandlinger om de første R-reglene og S-regelen engasjerte Anker seg sterkt og fikk gjennom flere av sine synspunkter. Han var ingen forkjemper for de store kvadratmeterbåtene som konkurrerte med meterbåtene om markedet. 

Anker var en habil og aktiv seiler og seilte selv sine båter inn til seier, som med 12-meter Brand IV under Kieler-regattaen i 1909, med 12-meter Rollo under Europe Week 1911 i Cows og under OL 1928 i Amsterdam som rormann med Kronprins Olavs 6-meter Norna. Under regattaene så han svakheter og forbedringspotensial på båtene, og kunne samtidig følge utviklingen hos andre konstruktører. 

R-båtseiling ga størst status, spesielt i utlandet, men konstruktørene fikk ikke bygd mange slike båter per år. Båtene Anker leverte gjorde det skarpt og bidro til at han stadig fikk nye oppdrag, fra inn- og utland. Dermed kunne han fornye seg og forbedre konstruksjonene. Johan Ankers suksess førte til at Norge ble en sterk seilnasjon med deltagelse av norske seilere og norskkonstruerte båter.