Signe vårt folk der dei sigler og ror

Norskekysten er karrig, og livet var til dels utfordrende og farefullt. Hvordan klarte kystbefolkningen på 1800-tallet å overleve?

• For folks dagligliv har båter vært uunnværlige i kystmiljø. Norsk Maritimt Museum

Mangfoldet av båter i Norge er stort, både før og nå. Båten er både en del av fiskerivirksomheten, det er et transportmiddel for varer og av mennesker, den er et leketøy og en fritidssyssel. Båten har vært uunnværlig for kystfolket, den knyttet mennesket til havet og menneskene sammen. Gjennom båten ser vi på livsgrunnlaget for kystbefolkningen fra Grense Jakobselv til Hvaler.

Gjennomføring av opplegget
Første del av opplegget er en felles omvising, der etter gruppearbeid og felles oppsummering. I gruppearbeidet får elevene bruke ulike kilder, slik som gjenstander i utstillingen, tekster, regnskap, fotografier og mer for å finne ut om kystbefolkningens levekår og tradisjoner, båtens økonomiske og samfunnsmessige rolle, samt hvordan naturelementene og fiskeressursene er så viktig.

«Gud signe vårt folk der dei sigler og ror» heter en salme av Bernt Støylen, kanskje det var godt å ha Gud på sin side om man skulle overleve med bare en tynn tre planke mellom deg selv og havet. Opplegget er laget til utstillingen «Sjøveien» i Båthallen. I utstillingen finnes et utvalg tradisjonsbåter fra hele landet og gjenstander som fiskeredskaper, klær og andre personlige eiendeler. Historiske fotografier illustrerer hvordan menneskene langs kysten levde og brukte båtene.

Trinn: 5.- 7. trinn.
Tidspunkt: Hverdager, fra kl. 10:00.
Varighet: 45 – 60 min.
Metode: Omvising og kildegransking.
Pris: 500,- kr. per gruppe.
Kapasitet: Max 28 barn pr. gruppe.

Omvisningen må bestilles i god tid før besøket. Bestille opplegget "Signe vårt folk der dei sigler og ror" her:

Museum24:Portal - 2024.05.06