Hva vet vi om Gurre?

Utstillingen «Torpedert» og tegneserien som hører til kretser rundt senkningen av Gurre 1. mars 1917. Dette er altså en ekte hendelse, selv om tegnerieskaper Kristian Krohg-Sørensen har arbeidet kunstnerisk og laget sin egen fortelling av de historiske hendelsene.

Sjøforklaringen

Den viktigste kilden har vært sjøforklaringen etter senkningen av Gurre, og vi har valgt å legge størst vekt på opplysningene herfra når de ulike kildene har gitt ulike versjoner av hendelsene. Sjøforklaringene fra første verdenskrig ble trykket og utgitt, og opplysningene om Gurre finnes i Sjøforklaringer over norske skibes krigsforlis, 1914-1918., bind 2, s. 198-200.

Den er digitalisert av Nasjonalbiblioteket og tilgjengelig her:

• Fotografi fra den perioden Gurre var eid av Skougaards Rederi i Langesund og het Sixtyfour. Skipet har påmalt nøytralitetsmerker, så fotografiet må ha blitt tatt under krigen.
    Det lyktes ikke museet å skaffe et bilde av Gurre til utstillingen. Men i ettertid har Foreningen SKIPET skaffet oss et fotografi fra den perioden Gurre var eid av Skougaards Rederi i Langesund og het Sixtyfour. Skipet har påmalt nøytralitetsmerker, så fotografiet må ha blitt tatt under krigen. Foreningen SKIPET

I Norske aviser

Senkningen av Gurre var brutal og vekket oppsikt i sin samtid. Flere aviser skrev om hendelsen, også de er digitalisert av Nasjonalbiblioteket. Legg merke til at de ulike avisene gir litt ulik forklaring på hva som har skjedd og ulike opplysninger om hvor mange som har omkommet.

Opplysninger fra Riksarkivet og Statsarkivet

Når det gjelder ytterligere opplysninger om Gurre, er de hentet fra skipsmappen hos Riksarkivet og fra firmaregisteret hos Statsarkivet i Bergen. En oversikt over skipets historie er tilgjengelig på Sjohistorie.no:

Museum24:Portal - 2024.04.07